✿ ASSALAMMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA U OLSSS..!! ✿

✿ WAKTU BERDETIK ✿

FOLLOWERS

Monday, 28 February 2011

::EKSIDEN 3-IN-1 @ KLANG::

nih kejadian masa haku & incek hubby otw ke Klang
untuk amik MIL kat umah SIL.
salunyer kitorg x lalu jalan tuh,
tp ari tuh haku ajak incek hubby masuk ikut simpang
traffic light nih. tau2 tgk ade 3 bijik kete eksiden.
nasib baik masa tuh kitorg berenti sbb lampu merah.
iskkk... mmg nampak remuk teruk jugak MyVi & kete pak pulisi tuh
Avanza tuh plak rosak depan jer.
hope xde ler siryes la...

 1- MyVi langgar montot kete Polis -
2- pastuh Avanza plak langgar montot MyVi.


::RESTORAN MAKANAN CINA MUSLIM MOHD CHAN ABDULLAH::


ini entry basi. 8/2 ari tuh haku & incek hubby try makan kat
Restoran Makanan Cina Muslim Mohd Chan Abdullah
kat Bangi. kedai dia bersih, & layanan not bad.
Dlm 5 bintang, haku kasik 3 bintang.
ok la... biasa2 jer makanan nyer...

nak tgk lebih lanjut menu2 nyer, sila tekan kat [SINI].



 2 pic kiri :
1- Air Fresh Orange + asam boi & air epal + asam boi
2- Rojak buah. Buah ape ntah yg haku mkn ari tuh liat giler :-s

3 pic kanan :
1-Nasi Masak 'Kong Boh' Ayam
2-nasik goreng ape ntah nama dia, x ingat :p
3- Garlic chili sauce.


::SHOPPING BAJU ANAK2 SEDARA::

nih haku beli masa pegi Tesco Semenyih sementara tggu giliran
untuk berubat ngan Ustaz kat Beranang.
satu kedai tuh buat ale giler2 smp 70%.
Dah selamat dikirim pd abg sulung aku 2mggu lepas.

alkisahnyer time tuh, sbb kitorg nak cepat kejar masa
kul 1 nak g umh ustaz tuh, so haku main agak2 jer saiz utk dorang.



last2 2-3 hari lepas, aku dpt mms dr abg sulung aku
"..baju x muat, dah bg pd Danial.."
mms tuh beserta model tgh pegang baju tersebut.
adoiii..!!!~. hahahaha
ekceli baju tuh haku beli utk umo 5-6 thn,
Tifie plak umo dia baru jer 4thn++
tp sebab saiz dia yg menggebus, so baju tuh x muat utk dia..
so, baju tuh rezeki utk Danial, anak abg aku no.5 ler nmpknyer.. :p

nih mms tersebott... hahah




tadaaaaaaaaaa..

Ahmad Latifi @ Tifie bersama baju yg x muat :p

::BRUNCH JEM RASPBERRY::

hari nih BRUNCG (bekpes & lunch)
roti Gardenia + Jem Raspberry + Planta jer.
kalo g cafe pun, asik2 menu yg same.
jemu lak mata & tekak nengoknyer.
last2 incek hubby belikan roti & jem jer. huhuhu

pstt : Mami & Libian, saye lufer plak kat "sinun" xda Gardenia..ekekek

::SARUNG BANTAL BUNDLE::

entry pendek khas untuk menyemakkan mata
suntong MAMI CARIN.
~sarung bantal bundle. ngehehe~ 

Wednesday, 23 February 2011

::OREO BROWNIES::

resepi hasil blogwalking tp dah terlupa lak nak kopi-pes belog org tuh sbb dh byk sgt bukak page. gambar asal xde, lupe nak kopi-pes..

gambar bkn pic sbnr, neh haku cilok dr tenet ;)

225g mentega
240g cooking chocolate
3 biji telur
1 sudu kecil Nescafe
1 sudu kecil esen vanila
250g gula halus
60g tepung*
40g serbuk koko*
1/2 sudu kecil baking powder*
1 sudu kecil garam*
(Campur bahan *)
1.5 paket Oreo- pecahkan dan gaul dengan 15g tepung


1. Cairkan coklat dan mentega. Kacau hingga licin. (Licin?)
2. Pukul telur, Nescafe, vanila dan gula. Campurkan coklat dan mentega. Kacau sebati. Campurkan adunan tepung. Masukkan Oreo.
3. Bakar lebih kurang 170c dalam 45 minit.


Tuesday, 22 February 2011

::Upsy Daisy - I Look, I See 2 Yusuf Islam, Friends & Children::

::Mesut Kurtis - Burdah | مسعود كرتس - البردة::


Mawlaya salla wa sallim daiman abada
‘Ala habibika khayril khalqi kullihimi
O my Master, send your salutations and blessings forever
Upon Your Beloved, the best of the whole of creation
Muhammadun sayyidul kawnayni wath thaqalayn
Wal fariqayni min ‘urbin wa min ‘ajami
Muhammad is the master of the two worlds
and of Man and the jinn
Leader also of the Arabs, non-Arabs and their kin
Huwal habibul ladhi turja shafa’atuhu
Likulli hawlin minal ahwali muqtahami
Beloved by Allah is he upon whose pleading we depend
From terrors of the Day of Judgement,which on us descend


Chorus
Thummar ridha ‘an Abi Bakrin wa ‘an ‘Umarin
Wa ‘an ‘Aliyyin wa ‘an ‘Uthmana dhil karami
Then we ask You to be pleased with Abu Bakr, ‘Umar,
‘Ali and ‘Uthman the generous one

Chorus
Ya rabbi bil Mustafa balligh maqasidana
Waghfir lana ma mada ya wasi’al karami
O my Lord! with the Elect One make us attain our goals
And forgive us for what has passed,
O Most Munificent One!



::MY MOTHER YUSOFF ISLAM NASYEED SONG::



Monday, 21 February 2011

::MICROSOFT POWERPOINT 2007::

haduiiii..!!!!! fenen kak tawww!
bab2 mekrosop pawer-puwen 2007 nih la haku plg seloww
dah ler jarang guna kat opis.


dah tuh plak haku dah terbiasa guna yg version
jaman tok kadok punye, lagiiii la blurrr..
baru thn lepas org ICT tuko pc zaman purba kala
& hapgred sume2 software. 
terpaksa la merangkak balik blajo sume2.
nak ckp pasal kursus microsoft office 2007 nih,
dah berjuta kali gak haku attend, 
tp blk opis still guna yg lame punye.
cane nak prektiss weiii???

nih dah dekat 2 jam haku ngadap powerpoint nih
gara2 nak buat 5S utk incek hubby.
idea plak tgh xdak. asik salah jer.
dok dr td asik edit2 mende sama.
dia lak dah g kje, lagi la haku x reti nak tanye sapa
nih kalo lg lame haku ngadap buat mende nih..
bleh mendatangkan bencana alam nih...
dah ler mata haku neh asal ade mende nak buat,
time tuh laa pakat nguap patploh juta bilion kali..
hhuhuhuuu..

::MELAWAN KESEPIAN - SITI NURHALIZA::


Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti
Air mata tertahan
Waktu untuk dijatuhkan

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku

Semoga kepergianmu
Tak akan
Semoga mampu kulawan
Kesepianku

Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti


pstt: sesaje melayan jiwang ptg2 senin yg buring cam neh ;)

::SAKIT PINGGANG & BWH PERUT::

blk dr makan kat Village View ptg td, ok jer pinggang haku.
pastuh otw smp umh singgah beli buah2 kat Sek. 7.
dr 2-3 hari lepas teringin nak mkn nenas cicah kicap + cili.
tau2 td tgk ade jual nenas. ape lg..smp 3 potong haku beli
+ 2 potong betik. smp umh haku mkn 1 ptg betik & 1 ptg nenas.
2-3jam pas makan, rasa lain lak pinggang & perut haku
cam xde kaitan tp ngape jadik cam tuh plak??
blkg pinggang & bwh perut haku rasa cam panas2 jer
mkn nenas td bukan cicah cili pun, mkn cam tuh jer.
haku ckp kat incek hubby, dia tanye nak g kinik x?
haku neh selagi x sakit sgt, mls arr nak g kinik 
memalam cam neh. xde pape kot.
tp x tahan arr nak ngadap dpn NB lame2.
nih pun on9 sambil2 melipat baju
yg x berlipat2 lg dr mggu lepas.
haihhhsss...


Friday, 18 February 2011

::LIFE IS SO BOWWWRENG..!! ::

as usual, berjam mengadap dpn pc,
sambil slow2 memaksa diri buat kje
sebab ari nih adalah hari jumaat.
hari yg ditunggu2 tp skrg nih xde beza nyer
ari jemat ker sabtu ker ahad.. same jer pun.
life is sooooooooooooo bowwreng!!

petang nih nak jumpa abg haku kat LCCT
nak kirim brg2 skit kat anak sedara haku.


*APE NAK JADIK NGAN HAKU NEH??*

pix credit to angkel gugel

Sebenarnyer td dah haku on9. dah lebih 3 jam pun dok ngadap
NB neh tapi.... satu mende pun haku x buat.
tak tau nak buat ape.

cam nak edit pix, 
cam nak blog walking,
cam nak surf tenet,
cam nak check FB, 
cam nak tgk tv, 
cam nak tido awl,
cam nak lipat baju,
cam nak kemas dapur,
cam nak baring,
cam nak tukar pasir anak bulus,

sume cam nak buat..
tapi senornyer haku on9 
sbb konon2 nak hapdet blog yg dh bape hari haku x jenguk
tapi last2 haku x buat satu mende pun.

otak jadik beku, 
badan jadik malas
kepala jadik pening.
 haku jadik blur2 bebal, bengong2 & bangang skit.

nak kuar umh amik tudung yg haku sidai td,
pintu plak berkunci dr luar.
nak kuar ikut sliding door, x bleh bukak plak sbb rosak
(*dah lame dah rosak)
haku sms incek hubby ckp x bley kuar,
dia call ckp x yah kuar, dia x bg sbb ujan.
dia soh haku tido awl.
*agak2 kalo umh terbakar, ngn haku sekali rentung kot yek?
sbb x bleh kuar. ..huhuhuhu... :p

ntah ape nak jadik la ngan haku nih.
since pas haku "jatuh" ari tuh,
rasa haku nih bernasib malang tol.
sume mende x jadik. 
skrg nih sume incek hubby yg tlg buat,
kemas baju2 kotor letak lam bakul,
tapau mekanan blk kje
memalam plak siapkan haku nyer ubat or ape2 yg patut

haku x larat nak duduk lame2.
berdiri lame2 pun x bleh gak.
x pasal2 haku pitam lg.
bila duduk, kne baring2 kejap, pastuh duduk blk.
kepala haku jadik berdenyut 
& blkg pinggang haku sakit mencucuk2 rasanya,


.::Nota KhaKi MuS0x!::.
ari nih pun baru masuk kje, 
senin ari tuh (14/2) haku mc &
semalam (16/2) plak haku amek cuti. 
kat FB pun haku x hapdet pun psl tuh.
nnt kalo rajin, haku cite ape jadik ari tuh..
btol2 xde mud life cengginih..
 *sigh... :(

::APE NAK JADIK NGAN HAKU NIH??::

pix credit to angkel gugel

Sebenarnyer td dah haku on9. dah lebih 3 jam pun dok ngadap
NB neh tapi.... satu mende pun haku x buat.
tak tau nak buat ape.

cam nak edit pix, 
cam nak blog walking,
cam nak surf tenet,
cam nak check FB, 
cam nak tgk tv, 
cam nak tido awl,
cam nak lipat baju,
cam nak kemas dapur,
cam nak baring,
cam nak tukar pasir anak bulus,

sume cam nak buat..
tapi senornyer haku on9 
sbb konon2 nak hapdet blog yg dh bape hari haku x jenguk
tapi last2 haku x buat satu mende pun.

otak jadik beku, 
badan jadik malas
kepala jadik pening.
 haku jadik blur2 bebal, bengong2 & bangang skit.

nak kuar umh amik tudung yg haku sidai td,
pintu plak berkunci dr luar.
nak kuar ikut sliding door, x bleh bukak plak sbb rosak
(*dah lame dah rosak)
haku sms incek hubby ckp x bley kuar,
dia call ckp x yah kuar, dia x bg sbb ujan.
dia soh haku tido awl.
*agak2 kalo umh terbakar, ngn haku sekali rentung kot yek?
sbb x bleh kuar. ..huhuhuhu... :p

ntah ape nak jadik la ngan haku nih.
since pas haku "jatuh" ari tuh,
rasa haku nih bernasib malang tol.
sume mende x jadik. 
skrg nih sume incek hubby yg tlg buat,
kemas baju2 kotor letak lam bakul,
tapau mekanan blk kje
memalam plak siapkan haku nyer ubat or ape2 yg patut

haku x larat nak duduk lame2.
berdiri lame2 pun x bleh gak.
x pasal2 haku pitam lg.
bila duduk, kne baring2 kejap, pastuh duduk blk.
kepala haku jadik berdenyut 
& blkg pinggang haku sakit mencucuk2 rasanya,

ari nih pun baru masuk kje, 
senin ari tuh (14/2) haku mc &
semalam (16/2) plak haku amek cuti. 
kat FB pun haku x hapdet pun psl tuh.
nnt kalo rajin, haku cite ape jadik ari tuh..
btol2 xde mud life cengginih..
 *sigh... :(


Friday, 11 February 2011

::KERUH DI DASAR MESIN BASUH::

mlm semalam haku punye ler beria & penuh semangatnyer
mengemas area wetkitchen blkg tuh &
membersihkan mesin basuh yg penuh dgn mulu2 kucen..
*b4 nih dorg dok bakang tuh (ala2 hotel 2 bintang) tp dah pindah
dlm bilik dah skang nih pas kes ChiChi panjat
blkg tuh & tersangkut lalu terberak cirit time sangkut plus kuku2nya berdarah.

dlm haku mencuci mesin basuh tuh sbb nak kasik
nmpk berkilat skit plus nak basuh baju yg dh 3 bakul
x basuh2 lg tuh, jari jemariku yg x brp nak gebu
luka2 kecalaran sbb terkena sudut2 & part yg tajam.

NAMUN
bukan psl jari jemariku yg luka2 tuh haku nak cite
wlupun intronyer panjang berjela..
tapi pasal air kat area umh aku nih kuning cam air kunyit.
tgk lam gambar tuh korang bleh imejin cemane
kalo time nak basuh baju yg kaler putih.
mmg bertompok2 ghupenyer wehh..!!

biasanya air jadik kunen kalo time haku cuti
lame sbb x bukak paip, tp pas blk cuti ari tuh..
haku terpaksa mmbazirkan air sbb nk buang yg kuning2 tuh
x cukup dgn itu, haku basuh alas2 kaki dulu sbb
alas2 kaki kaler gelap2, so x nmpk ler tompok2nyer

So, semalam haku semangat nak basuh selimut,
sarung2 bantal & tola2.

Tapi............

******************************************************
**********************************************
***************************************
*******************************
**********************
*****************
*************
*********
******
****
***
**
*


nampaknyer smp skang nih
kaler air masih kuning2 cenggitu lagik.
abis sume selimut, cadar, sarung bantal
ngn tola yg haku basuh tu bertompok2x..!!!!!!


psttt :: mesin tuh haku labelkan numo 1, 2 & 3 time mak haku dok
ngn haku thn 2008 ari tuh. dia x reti nak tekan2 bila nak basuh baju
sbb byk nooo button katanya.  So, utk memudahkan dia,
haku label jer 1, 2 & 3.
Senang...!! hahahaha


Thursday, 10 February 2011

::ALAS KAKI BUNDLE::


salu kalo haku blk kpg incek hubby,
nih ler antara menda2 yg haku salu beli.
alas2 bundle. bape hengget jer pun.
nama jer bundle, kdg2 nasib baik..jumpa yg baru2.
sbb kdg2 penjual nak abiskan stok lame2,
or stok brg yg kne banjir or jualan brg2 bundle kt obersi.
or brg yg dah rosak sikit
or brg2 yg org baru pakai sekali dua, pastuh nak let go.
*brp byk "or" daaaa :p

blk kali nih haku x beli byk, blk dr sane sbb tumpang org
so, kne beringat la time nak membeli tuh.
dah beli, kne basuh elok2.
basuh rendam lame2 lam air sabun,
or rendam air panas ( kalo rajin :p ). then kalo yg xde kaler2 sgt,
blh campur sikit clorox. sikit jer la. kang berbelang plak.

kat umh haku dh banyak alas2 bundle cengginih.
Bukan x mampu nak beli yg baru, tp susah nak jumpa
yg jenis tebal2 & kdg2 lain dr yg lain cam nih.
Lagipun, pakai nak tukar2 salu
esp utk alas area dapur, luar dapur, dpn esbok and bilik kucen.
mane bleh pakai smp 2mggu x basuh2 woo!

gambar2 nih haku haplod sbb ade antara member2
yg tau haku gila shopping bundle esp langsir, alas2 meja,
cadar2, sarung bantal, alas kaki dll tanye psl gmbr.
heheheh

 patern cengginih bleh ltk dpn esbok ;)
*mami carin - bukan tmpt menyuntong ok??? hahaha







PIC ATAS & BWH :: nih utk alas dlm & dpn cage kucen




nih pun tola bundle gak. elok2 lg.
tapi haku x pakai lah. nih mmg niat beli utk
anak bulus. sekor kne 2 tolak kalo nak betul2 kering bulu dorg.
huhuhu

sekian, time kasih.
muakakakakak


Tuesday, 8 February 2011

::DILEMA & ISU::

lovelovestatement nih haku kopi-pes dr page kak red aka redmummy. Senario yg biasa haku alami...lovelove

Seperti biasa bila issue pregnancy, or baby jer mesti ada antara korang suruh aku mengandung lagik…in my defends: mengandung itu ketentuan Allah, kalau ada rezeki lebih kita dapat. kalau sudah tersurat hanya Abang and Gegirl sahaja anakku, siapa kita nak menghukum?

Blum kawin…tanya sibuk bila nak kawin
Dah kawin, tanya sibuk bila nak beranak
Dan beranak sorang, sibuk lak tanya bila nak beranak 2
Dah beranak dua, tanya lagi bila nak beranak 3,4
Dah beranak 5….

WUI BANYAKNYA ANAK KOOOOOOOOO!!

::TIPS HILANGKAN STRESS::

Terdapat beberapa tips yang kita boleh amalkan bertujuan mengurangkan tekanan hidup. Antaranya ialah :

1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk
Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati.


2) Perbanyakkan membaca Al-Qur'an
Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.


3) Banyakkan Solat Sunat
Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.


4) Selalu berdoa kepada Allah
Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.


5) Bersangka baik dengan Allah
Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.


6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan
Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.


7) Amal diet dengan disiplin yang kuat
Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.


8) Menangis dengan sepuas hati
Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. "Luaran lain hati lain" ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.


9) Hargai kebolehan diri sendiri
Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.


10) Cintai diri sendiri
"Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain". Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman. Sebagai kesimpulannya, tekanan kerja bukanlah satu bebanan yang sukar untuk diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat diselesaikan dengan jayanya.


kopi pes dr mymasjid.net.my ;)

::WAKTU DIHARAMKAN SOLAT::



1. Waktu syuruk iaitu 28mins selepas subuh ketika
matahari baru naik ke langit. ie subuh from
5.35am to 7.05am. 7.05am + 28mins = 7.33am

Therefore from 7.05am to 7.33am ialah waktu
syuruk. Waktu ini adalah haram utk melakukan
sebarang solat kerana tanduk syaitan berada
di antara matahari.

Rasulullah mengharamkan solat waktu ini juga
kerana ia menyamai org yang menyembah matahari.
Jika kita terbangun dari tidur pada pukul
7.00pg dan ingin mengqadakan sembahyang subuh,
kita harus melepasi waktu syuruk itu.

2. Waktu zawal/Istiwa/rembah iaitu matahari berada
tegak diatas kepala iaitu apabila kita berdiri
tidak kelihatan bayangan kecuali dibawah kaki kita.
Waktu inilah api neraka sedang bergeledak dan
syaitan berkeliaran. Waktu ini panjangnya dalam
5-10mins sebelum waktu zohor.

Waktu fadilat/afdal untuk solat ialah sepertiga
waktu selepas azan ie 20 mins selepas azan.
Pahala yang besar diberikan pada orang-orang yang
menghormati dan tidak melengahkan waktu solat.
Kecuali Isyak, afdalnya ialah sepertiga malam
ie sesudah azan hingga 10.30mlm.

Wallahualam. Sudahkah anda menunaikan SOLAT ?
Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.
bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."

"Kesabaran adalah tunjang kekuatan dan kebahagiaan di dunia mahupun akhirat...."

kopi pes : mymasjid.net.my

::NASIHAT AL-QAMAH - 5 CARA PILIH SAHABAT::

NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia.

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara : "Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."
"sampaikan! lah walau satu ayat" al hadis LAA HAULAWALA QUWWATAILLA BILLAH


kopi-pes dr mymasjid.net.my ;)

::DOA UTK IBU BAPA::

 

Maksudnya : Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.


kredit kat belog ini http://www.hjzailani.net/

::DOA UTK IBU BAPA & KAUM MUKMININ::


Bismillah hirrahman nirrahim


رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ


"Rabbanaghfir Lii Wa Li Waalidayya Wa Lil Mu'miniina Yauma Yaquumul-hisaab"


"Ya Tuhan kami, berilah keampunan kepadaku dan kedua-dua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)”


"O Our Lord! forgive me, and my parents, and all the Muslims on the day when the account will be established."

kredit kat blog [I.N.I]:



Thursday, 3 February 2011

::PERLU KER???::

haku x tau nak ckp cemane..
kategori terasa ati ker?? marah ker?? sedih ker..??
sume ade...
last2 bila dah marah sangat, air mata jek la yg jadik tmpt melepas
aku dah x bleh thn dah..dada jadik sesak,
badan haku menggigil2. kalo ku simpan perasaan nih,
alamatnyer ade yg pecah kang haku buat..
last2 haku lepas perasaan dlm kete..
sambil incek hubby pujuk2 haku kat sebelah..
xde guna dia yg mintak maaf klu org lain yg rosakkan ati aku nih!

PERLU ker???
bila kita x bleh pakai cam org lain pakai, 
kita nak ckp or samakan org lain dgn org tuh???

PERLU ker??? 
org lain pakai macam tuh, kita nak gelak2??
sebab ko x boleh pakai???
sebab ko x beli mcm yg aku beli????
aku pakai ape yg aku beli dgn duit sendiri
aku x harapkan duit sapa2..
so, x payah nak menyibuk.
ehh ko balik pakai tudung labuh la ko!!!!
xyah sibuk2 dgn hal org lain.

kalo aku menjawab time tuh jugak, 
kang org ckp aku nih kurang ajar plak..
mak aku x ajar aku kurang ajar cam tuh dgn org.
bila aku DIAM, aku PENDAM..
aku yg jadik terasa ati,
Arghhh!!! Sakit jiwa aku cam nih...
jangan sampai aku..
TERKURANG AJAR..!!!


Wednesday, 2 February 2011

::KTM KENSEL TRAIN SBB BANJIR::


sepatutnya nek ketapi dr KL sentral mlm td, 
tp sbb KTM kensel train disebabkan banjir, 
so kitorg terpaksa patah balik ke Shah Alam,
amik kete kak ipar and blk nek kete..

pas makan bekal yg haku masak kat SIRIM Shah Alam,
opis kak ipar..kitorg bertolak dlm kul 11 dr sane.

sampai kpg kul 6.45 am.
pas mkn, haku membuta smp kul 2pm.
sume kefenatan + ari plak ujan renyai, 
so mmg sedap la buat taik mata time cam tuh.

bgn2 nih dgr dorg lam umh neh plan nk g mkn ikn bkr.
katanya Cerana Villa Resort.
tapi...........charger camera haku lak tinggal..
tuh la akibat blk kelam kabut...
incek hubby ingatkan blk 2hb mlm aka mlm nih,
tp senonyer mlm semalam. nasib baik kak ipar haku 
call thari. kalau dia call petang??
mau mati kejung haku berlari2 nak kemas2 barang.
semalam pun haku kms brg2 sorg diri, 
thari incek hubby plak kne masuk keje kejap.
and..nasib baik sorg lg kwn incek hubby blh antar 
kul 6.15pm, klu ikut member dia yg sorg tuh..
kul 5pm dh kne kuar umah..

OMAIIIIGOATTTT..!!!!~

time tuh brg2 haku baru nk kemas2
pas sibuk kemas anak2 bulus....
 iskkk...masak haku dibuatnyer...

# KLIK TO OLDER POSTS #

# KLIK TO OLDER POSTS #

#BLOG ARCHIVE#

There was an error in this gadget