✿ ASSALAMMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA U OLSSS..!! ✿

✿ WAKTU BERDETIK ✿

FOLLOWERS

Monday, 18 January 2010

*SELEPAS SEMINGGU CUTI*


Ari nih 1st day keje. Lepas seminggu cuti blk Kuching. Lama x jenguk umh kat Kch. Rasa x puas jer cuti seminggu tuh. Berat ati nk blk sini. Nak tinggalkan mak, nak tinggalkan anak2 sedara dan tinggalkan adik badik kat sana. Ari nak balik tuh pun rasa malas jer nak kemas2 barang. Kalo ler bleh sambung cuti lelame...alangkah syokkknyerr...huuhhu..

Balik Kch kali nih mmg best. Byk perubahan yg haku tgk dlm family haku esp family abg haku yg no.3 tuh. Harap perubahan baik yg berkekalan la hendaknyer. Dorang salu lepak umh haku. Sblm nih pergaulan haku agak terbatas dek bini dia aka kak ipar haku x bleh tgk kami gurau2 cam dulu2. Semua menyakitkan ati dia. Haku nak sms abg haku x bleh, nak gurau2 x bleh, nak ajak abg haku jenjalan @ g mane2 x bleh...katanya haku x bleh kacau rumahtangga dorang. kacau ker??? tp life family kami mmg cam tuh sblm dorang kawin. Penuh senda gurau, usik mengusik. tp lepas dorang kawin aka kak ipar haku masuk family haku...pendek kata sume x bleh.

Nak kata jeles..haku nih adik kepada abg haku. Kami lahir dari rahim yg sama. 1st time haku dengar adik badik x bleh nak berhubung. Dengan mak haku pun cam tuh gak. Fatwa manakah??? dalam hadis manakah?? Sudahnyer, haku melancarkan perang dingin ngan kak ipar haku. Haku tau abg haku serba salah. Sorang bini, sorang adik, sorang mak. Tp prinsip haku senang jer, haku bleh tutup mata klu org carik pasal ngan haku tp haku x bleh maafkan klu org tuh buat mak haku sedih sampai menitik air mata @ kecik hati.

Raya ari tuh dorang blk, haku mula2 tuh mmg x nak ckp2 ngan dia. Haku x nak org ingat haku nih senang2 nak lupakan ape yg jadik. Sudahnyer, dia tegur haku dulu. Ajak haku ckp. Haku? xde la nak mengekek ketawa & bergurau senda mcm xde ape pnh jadik. bleh bertegur sapa tp parut still ade dlm ati. Demi nak menjaga ati mak, haku buat cam biasa wlu mula2 tuh haku mmg x nak langsung ckp ngan dia. Anak dia pun mula2 tuh haku x nak sentuh tp memikirkan abg haku..haku terpaksa berlagak biasa. Mak ckp camnih "..ape2pun...buruk cemane pun bini dia..dia masih abg ko . Biar la bini dia cemane pun...korang tetap adik beradik.." ati aku tiba2 tersentuh.

Mmg nampak perubahan selama haku seminggu dok kat Kch nih macam2 dorang kasik. Bini dia antar makanan dah siap masak kat kami. Ikan, sayur2 & makanan utk mak haku pun ade. mak haku ckp b4 nih dorg mmg salu kasik dah. Klu dulu2, masa kak ipar haku tgh "menggila", kim salam laa. Nak bawak mak haku kuar jenjalan pun payah. Agaknyer bini dia x nak mak haku interfere dlm kuarga dia. Sedangkan abg haku masa bujang2 mmg rajin bawak mak @ arwah ayah g mane2.

Ekceli, abg haku bukan kedekut..malah dia paling senang nak hulur duit sama ada kat haku or mak tp sbb x nak gaduh ngan bini dia agaknyer dia membataskan hubungan dengan mak. Haku nak ceramah agama nk bgtau keutamaan sorg anak lelaki adalah pada org tua..rasanya x guna jugak. Lantak la..dah besar panjang. Sendiri2 tanggung. Haku tau abg haku mungkin x selesa dengan keadaan tuh. Sbb antara adik badik, haku & dia la yg paling rapat.

Semalam sblm haku blk, paling terkejut tgk dorang kasik ikan terubuk masin & adiah besdey aku (8/12) bln lepas. tang terubuk masin tuh x eran sangat la.. Tp adiah besdey? Apakah mimpi? Apakah motif? dan apakah kejadian? Klu betul kak ipar haku dah insaf & betul2 nak berbaik ngan haku, haku terima. Cuma haku x bleh lupakan ape yg dia dah buat kat haku & mak. Peristiwa thn 2004 haku kne panggil g umh dorang (sebelah umh haku) dan diberi amaran supaya x kacau family dorang masih haku ingat. Masih berbekas dlm ati perut haku nih. Abg haku x ckp ape2 time tuh. Dia soh bini dia ckp sendiri ape yg x puas ati kat haku. Agaknyer dh malas nak bertekak ngn bini dia. Reaksi haku? Agak2 korang rasa haku nak berdiam diri ker..?? Dah tentu tak..haku lawan ape dia ckp. Haku balas ape dia kata. Haku bkn berada di pihak yg salah. Malah haku ckp kehadiran dia dlm family haku dah buat hubungan antara abg & haku + mak jadik renggang. Haku basuh dia cukup2. Haku luahkan ape yg selama nih haku pendam. Haku tanye dia apa hak dia nak larang hubungan adik beradik, ipar duii & ibu mentua? Lepas peristiwa tuh, baru dia nak nampak berubah. g mane2 salam ngan mak..tp masa tuh haku dah tawar ati dah. Dan perang dingin pun bermula. Haku dah x panggil dia "kak" dah. Panggil nama jer (ekceli dia beza bulan jer ngan haku). Buat ape haku hormat dengan org yg x hormat family haku??

Sampai la semalam, adiah tuh betul2 buat haku terkejut. Still nk ingat besdey haku. dah bertahun haku senyap. Dek kerana merajuk, no. hp abg haku pun haku delete. Haku tau abg haku mmg x salah..tp haku x nak mengeruhkan keadaan. Kalau dengan cara tuh, umh tangga dorang bleh aman...haku redha. Kadang2 ada pihak yg patut berkorban.

Masa nak blk semalam Abg. no. 2 yg hantar haku & mak g airport. Abg. no.5 ngn family dia g jugak lepas lepak2 kat umh haku dr pagi tuh. dan abg yg no.3 tuh pun pegi epot jugak. tp dorang kuar awal & jumpa kami kat epot. Mau x terkejut haku. Dulu bini dia marah2 bila haku mintak tlg abg haku hantar g epot (sbb dia plg dkt ngn umh haku. bertemu pintu). Sedangkan haku bukan nyer blk tiap2 bulan nak menyusahkan orang. Blk pun kadang2 2x setahun. Itu yg haku eran.

Haku cukup heran klu ada perangai sesetengah ipar2 yg melarang adik beradik berhubung. Pantang sangat! Dah la masuk family orang, ape hak kita nak larang hubungan adik beradik?? Bila ko buat keputusan nak kawin org tuh, ko kne suka & terima family dia wlu cemane sekalipun. kawin bukan setakat antara 2 org. nnt2 pun kne mengadap family dia jugak kan? x suke cemane sekalipun, nasib la kan..? Tak semua apa yg kita nak, kita akan dapat. x semua org sempurna macam yg kita harapkan tapi jangan nak nafikan hak adik badik, ibu & anak serta ahli kuarga yg lain.

So, haku harap lepas nih keadaan dah kembali pulih. masing2 kne tau adab, cara berckp dan berinteraksi dengan keluarga. Hargai ape yg ada. Jangan sampai org menyampah dengan kita. Selagi kita ikut kepala sendiri, selagi tuh idup x aman. Besok2 org doakan kuarga kita pecah belah..cemane? fikir la sendiri.

.::Nota KhaKi MuS0x!::.
mlm nih nak amik Chello plak kat Ramzie. rindu kat dia.
8 hari x jumpa woooo...td sms ramzie, dia ckp
Chello dh mkn BW cam biasa. dah x kasik wetfud dah.
cuma sesema jer still ade tp x bersin sangat dah.
syukur..harap dia makin cepat sembuh.

2 comments:

  1. mak aiii...tu baru seminggu cuti. agaknye kalu 2 bln cuti? ko bleh wat filem arrr Juls, hahahahahah...

    ReplyDelete
  2. ha ahh...filem..agak2 bleh celen filem Ibu Mertua ku...muahahaha..

    ReplyDelete

♥♫☻ KORANG SUME AKAN KELIHATAN SANGAT "SWITTT LAAAGI GOJESSSS" SEKIRANYA BERGOSIP SECARA AYU & SOPAN. TERIMA KASIH, DAUN KELADI..HEHE ☻♫♥

# KLIK TO OLDER POSTS #

# KLIK TO OLDER POSTS #

#BLOG ARCHIVE#

There was an error in this gadget