✿ ASSALAMMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA U OLSSS..!! ✿

✿ WAKTU BERDETIK ✿

FOLLOWERS

Sunday, 31 January 2010

*CHEESEDALE & CHESTER G NEUTER*

 Tadi pas maghrib, haku g Klinik Mesra, Sek. 7, B.B. Bangi untuk neuter budak berbulu 2 hekor tuh. Skang nih kebetulan klinik tuh buat promosen sampai 5/2 nih. Neuter utk male RM50 jer sekor termasuk boarding. Tadi  haku dah bayar siap2 RM100 utk 2 hekor tuh. Mula2 tuh masa Doc. Ainul ckp maybe dorg akan neuter hari Isnin, haku dah imejin dah kos boarding. Tapi x sempat nak tanye, Doc Ainul dh ckp yg boarding cost xkan di kira. Fuhhh..lega....

Adapun kelewatan utk neuter dorg tuh adalah disebabkan Klinik Mesra tuh skang nih "dibanjiri" dengan kucen2 & terpaksa tggu giliran. Tp Doc. Ainul ckp klu sempat esok, dorg akan neuter esok. Ape2 jer la, janji x bayar ape2 kos selain kos neuter. Vaksin plak RM25  & rawatan kutu pun RM15 klu x silap.

Haku bkn ape neuter budak tuh...x larat dah skang nih asyik mark territory dorg dah. yang Chester, xde ler menunjuk sangat tanda2 menuju ke  arah kebujangan dia tuh, tp si Cheesedale yg x larat nak dengar. Dah bising2 seluruh alam. Kalo lepas jer, mula la g intai anak dara (Wiwi) dlm bilik tuh. Kalu haku bukak pintu dapur, tempat yg dia tuju mula2 sekali adalah bilik tempat Wiwi & Rusty (bilik bibik). Yang lain plak berebut nak g ruang tamu. Tapi Cheesedale x eran. 

Yang tuh bleh tahan lagik. Yang x thn & cam kelakar, dia salu panjat2 & geget leher si Chester tuh. Haloooo Cheesedale....Chester tuh pun sama2 aderr **tutttt cam ko gak ler Cheesedale. Xde pekdah nyer ko nak panjat2 dia. Sian tgk si Chester dengan muka blur2 keheranan tgk Cheesedale cam tuh. Satu yang haku tertanya2 & jadik persoalan lam ati...---->> GAY-kah kucen haku?????? Tulunnnnnn...!!!!!

 

  

  
Cheesedale 

 
Chester

* WORLD OF PETS, SEK. 7, B.B. BANGI*

Tadi masa g antar bebudak 2 hekor tuh utk neuter kat Klinik Mesra, Sek. 7, B.B. Bangi, sempat singgah kat petshop yg baru bukak. ari tuh ade ler g lalu depan tuh tp x sempat nak singgah cuci2 mata.

Nih antara gambar yg sempat di amik. Nak ambik gambar menatang kat situ, x bani sbb tgk 2 org dlm kedai tuh (maybe owner @ pekerja) cam siyes jer. Kami masuk, xde pun ucapan selamat datang @ pertanyaan mesra  nak carik ape seperti mana biasa kedai  lain yg ramah mesra sambut tetamu. Rasanya tadi tuh byk haku yg terpaksa meramah2kan diri tanye soalan itu ini psl menatang kat situ. Iskk..cam xde nafsu & ke-eksaited-an nak datang kedai tuh salu klu cam tuh layanan. Brg2 pun xde yg harga promotion lagik. Selamat RM haku. huhuhhu

 
signboard punye la menarik kaki nak masuk..
korang perasan x ape yang PELIK???
*pembetulan. PELIHARAAN yer..
bukan PERLIHARAAN..

  antara brg2 yg dijual kat situ
  
 bebudak nih duk blkg kedai. klu x g blkg, 
mmg x perasan ada makhluk berbulu nih sdg bersantai

 
  
 berkenan mende nih (setakat berkenan lam ati jer)
nak tanye harga, cam segan lak. 
yer la..pekerja situ cam tanak layan jer..

  
 
mende nih kiyyuuuuttt la sangat.
klu la haku bleh bela hamster.
rasanya sanggup haku menabung & putong belanja bulanan
(kok yerrr)


.::Nota KhaKi MuS0x!::.
kerrr dorg x layan sbb nampak terserlah kat wajah haku nih
seri @ nur muka org yang TAK BERDUIT aka
masuk kedai bukan nak beli ape pun..
baik x yah layan...x kasik keuntungan..buat abis air liur jer..
korang rasa sebab ape ekk??

*CHICHI DAH SIHAT DAH*

Alhamdulillah, ChiChi dah kembali sihat, Ekceli nak hapdet ari tuh tp gambar x tansper lg. Nih dah sihat, dia mula la tunjuk balik kemanjaan dia. Lega ati tgk. Haku bukan hape, klu dr segi mental, fizikal, emosi & kewangan, lately mmg poblem skit. Terutama dari segi kewangan. Byk haku nak settle. Gaji ciput jer. Haku x malu nak ngaku yg gaji kne potong separuh tiap2 bulan. Utang2, kete, umh, bil tipon, insurans & kasik mak haku, bape jer pun tinggal. tak berutang, x memakai. lain ler klu jadik ank org kaya @ kawin ngan Dato'. Selonggok duit depan mata, x kira lagi yg berguni2 lam bank. 

nih, haku cuma org2 biasa. tapi ape2 pun haku puas ati. Sume hasil titik peluh haku selama nk masuk 8 thn keje gomen (x peloh pun, kje lam ekon). ade jugak nampak hasil dr langsung xde. rrzeki memasing. lamenyer nak tunggu kete & umh abis bayar..x ler parah sangat cam nih...huhuuhuhhu...

 
dah puas tido, dia dtg golek2 mintak gosok.hehehe

.::Nota KhaKi MuS0x!::.
ehh... ehhhhh..!! cetttt....haku nak hapdet pasal ChiChi..bukan pasal haku..nih dah melalut dh tgh2 mlm nih..tgh2 mlm..????dah masuk pagi dah pun...haihhh..besok kne bangun awal pg plak, dah janji ngn hubby nak watkan  dia roti telur sardin utk bekpes dia + bekal dia + jamu kawan dia OT besok.


Wednesday, 27 January 2010

*TANGAN KANAN CHICHI BENGKAK!*

Haku pasan dah 2 hari ChiChi x aktif sangat. Bila panggil, dia lmbt nk dtg. Klu dtg pun, lambat. Biasanya panggil sekali jer dia terus dtg wlupun sblm tuh kita tepuk @ jentik @ marah dia. Ari tuh pun masa haku bukak pintu dapur tempat baru dorng tuh, dia x kuar2. Haku panggil2, dia wat derk. Bila nk turun, cam takut2. Mula2 tuh xde ler syak ape2. Hubby ckp maybe baru nak sesuaikan diri ngan tempat baru. So, haku ingat normal la kot.

Mlm td blk2 jer dr Alamanda haku terus g tgk dia. Risau jer blk2 tuh samting-rong jadik kat bebudak tuh. So masa tuh la haku pahsan yg bila dia berdiri, dia salu angkat2 tangan kanan dia. Cam takut2 nak pijak. Tp bila haku check2, x nmpk lg ape yg pelik. Pastuh bila haku panggil dia soh g ruang tamu, dia cam takut2 nak lompat turun dr para wet kitchen tuh. Haku check lg sbb x puas ati.

Akhirnya haku nmpk pergelangan tgn kanan dia cam bengkak. Bila haku bezakan ngn tgn belah kiri, mmg tak sama. Pelik. xtau ape sbb. Nak kata seliuh sbb lompat dr para tuhh, lg tinggi dr tuh ChiChi bleh lompat. Nak kata para tuh tinggi, lagi tinggi cage yg dorg panjat & lepak2 atas tuh. xde jwpn knp mcm tuh. cuma yg haku risau, takut dia kne gigit samting ker...ape ker.. kot2 ade mende merayap kat dapur tuh dia cuba nak main/sentuh/kacau. Tp berdasarkan tanda2 yg xde muntah/cirit @ bdn dia x pns, hrp2 ok la. Mlm td pun nmpk dia dh nak dtg bila kne panggil. Dan klu dia still x aktif jugak, plan nak bawak g klinik klu hubby x kje mlm nih. Haku xnk menyesal kali ke-2...





perasan x benjol antara line bulu oren & putih tuh?

monyok. ChiChi yg normal xkan duduk diam.
dok gesel2 & sondol mintak gosok.


.::Nota Ikhlas Dari Sudut Hati::.
Ya Allah..janganla diuji lagi hambaMu ini.
Seperti mana ujian yg diberikan padaku sblm nih.
hambaMu dah x kuat nak menghadapi dugaan2 tu.
dan juga tak mampu & kuat
fizikal, mental, EMOSI & dr segi kewangan
untuk memberikan yg terbaik klu apa2 jadik kat dia & yg lain.
berikanlah kesihatan yg kekal & umur yg panjang
buat mereka. Amin.


*PROGRAM KOMUNITI & PROMOSI KESIHATAN*

Semalam (26/1/2010) haku g Program Komuniti Dan Promosi Kesihatan anjuran Jabatan Pemakanan dan Dietetik UKMKL dengan kerjasama Jabatan Perdana Menteri. Program nih adalah bertujuan untuk mengkaji status pemakanan di kalangan komuniti Jabatan Perdana Menteri (JPM) oleh pelajar tahun ke-3 Sains Pemakanan klu x silap.

Penyertaan nih terhad kepada 300 org sahaja dan kwn haku dh daftar nama kami ari tuh siap2. Kat situ ade kaunter utk pendaftaran, kaunter sukat ketinggian, kaunter ukur pinggang & pinggul, kaunter utk check peratus lemak dlm tubuh, kaunter check tekanan darah, kaunter check kolesterol darah & kaunter utk check ketumpatan tulang.

So, keputusan utk pemeriksaan ari tuh:
1) KETINGGIAN : mmg x bertambah la.
    dah nama spesis bonzai..ayam serama & pipit..kwang33xxx...

2) BERAT BADAN : dah kategori OBES.
    haa...jawab...! cemane nak buat tu??

3) INDEKS JISIM TUBUH (IJT) : 27.7kg/m2
    [Normal = 18.5 -24.9]

4) PERATUS LEMAK TUBUH : 35.3%
    [Normal L:10-20% / P:20-30%]
    (haku nyer lemak berlebih2 sbb xde eksesais & mkn x jaga. huuhuh)

5) TEKANAN DARAH : 121/77mmHg
    [Normal = 120-80mmHg]

6) KOLESTEROL DARAH : 4.22 mmol/L
    [Normal <5.2mmol/L]

7) KETUMPATAN TULANG @ BONE DENSITY : -1.18
   [Normal : Skor t>-1.0]



lps pendaftaran lg sekali, kne isik borang neh



nih nak ukur ketumpatan tulang.
berdasarkn result haku nyer ari tuh,
disyorkan mkn byk kekacang, tempe
or minum susu. uhuuhuhhuhuhu..

pstt: sila abaikan kaki giant gemok tuh ok!
haku nak tunjuk mesin tuh jer..bkn kaki..
tp dah kaki plak yg ter-inter-frame situ..
nak buat cemane..hahaha

.::Nota KhaKi MuS0x!::.
ade sorg makcik ari tuh, dia x daftar siap2,
so bila kne soh dok area org yg x daftar,
& bg keutamaan pd yg daftar sbb takut x
cukup jarum (masa amek darah)
beria2 dia marah student UKM tuh.

rs nak jer tanye makcik tuh...
makcik paham x ape budak tuh ckp?
dh kata takut x cukup jarum sbb awl2 lg
kuo iklan ckp tempat terhad, xkan xreti2 gak?
makcik maybe bos kat opis,
tp bukan kat sini yekk....
kitorg berbulu tgk perangai cam tuh.

*SOPING BRG ANAK BULUS*

yg dlm peket tu dh selamat dlm perut dorg
3 peket mlm td.

haku beli wetfud utk dorg. stok sbulan punye.
sama ada dimakan cam tuh jer
atau gaul bersama Blackwood utk
naikkan selera dorg.
selalunya, wetfud haku beli Whiskas  & Snappy Tom,
tp kali nih beli brand Smart Heart ngan Qiut.

ekceli kt umh dorg dh ade syampu bau Epal,
syampu Friskies, Malaseb & Machiko tapi
yg kt umh tu Machiko utk flea yg haku
guna 2 mggu sekali utk elak bdn dorg kne flea.
kiranya dorg tukar2 bau syampu tiap kali mandi.
tp yg pasti Malaseb tuh utk Wiwi sbb
dia ada fungus yg agak teruk.
haku beli Machiko yg nih sbb nak guna yg medicated plak.
kulit dorg tuh sensitif sket. terutama Chello.
lgpun pas gaji nih sedap skit nk beli2 brg dorg.
nnt duit dh abis, takat telan air liur jer tgk.

sambar bowl dorg sekali. lame dh nk beli.
kt umh byk pinggan tin & plastik tp bila kne pijak,
sume terbalik & makanan dorg berterabur.
satu perangai bebudak nih, pas makan setat la
kuis2 pinggan tuh konon2 nk tutup @ simpan.
pun terbalik gak..haihhh...

borong 10 kampit pasir Carrefour.
sekampit RM5.90. Mahal singgit dr biasa.
rega pasir nih kdg2 murah, kadang2 mhl sikit.
x kisah mahal singgit dr xde langsung &
terpaksa beli yg harga belas2 hengget.
poket haku yg x thn dibuatnyer.
tp bg haku pasir nih la paling mampu utk
haku beli utk 6 hekor yg keje berak jer tuh.

sblm nih haku guna pasir yg karung besar tuh.
yg jenis clumping tp disebabkan makin lame
poket  x brp nk thn + yg clumping ssh nak
dibersihkan bila lekat kat tray @ lantai
+ bila dorg kencing, berketul seluruh alam,
so pasir ni la yg plg sesuai utk dorg
(setakat nih)

.::Nota KhaKi MuS0x!::.
gedebuk..gedebak..sambar..amik & campak dlm troley..
total2 brg dorg lebey krg dkt RM120.00++
(x termasuk brg2 haku + jajan @ semekut
stok kat opis utk sebulan)
tp 100% kuar dr purse haku tanpa menghrpkn
ihsan @ bantuan ikhlas sapa2.
hehehe...

*DORG KACAU HAKU LIPAT BAJU!*


Chester baring tu, tgn dia bkn pandai duk diam.
dok ramas2 tola & kain tuh sampai sangkut2
kat kuku..bila dah sangkut, terkial2 nak tarik
tangan sampai kain baju tola tuh
terbukak balik..haihhh.....!!

si ChiChi nih haku alih dia ke tepi sbb nak
letak baju dh lipat, TAPI dia dtg blk baring kat
baju TNB hubby. ishhhh....!
perangai sekor2 memacam jer..

nih plak dok gurau senda kat baju lom lipat.


CHEESEDALE: puas ati kacau mommy lipat baju..hahaha

.::Nota KhaKi MuS0x!::.
klu cite pasal melipat baju jer, nih la aksi dorang.
haku bentang jer baju kain nak lipat,
time tuh la dorg sibuk nak dtg golek2 dpn
baju. yg x tahan tuh, bila baju dah lipat siap
disusun, kat situ la dorg dok sondol2 nak baring.
pastuh baju2 tu pun tumbang..berterabur...
akan tetapi..memasing buat muka sardin..
haiiiyoohh....!!!

Monday, 25 January 2010

*WET KITCHEN MAKE-OVER*

blind asal blkg tuh dh ditanggalkan.
pemandangan dr luar tembusssss ke dlm.

nih brg kumpul2 jer satu tempat sbb nak
alih tangga. x masuk dlm bekas lg.

si Chester dah cium2 bau situ.
kot2 ada bau Cik Sitikus kot.
tp haku dah siap2 mop ngan Mac Kleen
bau Fruityyyy tuuuu..!!!

test skill berdiri. ok x?

Chester yg manja + poyossss..hahaha..

Cheesedale (kanan) & ChiChi (kiri)



.::Nota KhaKi MuS0x!::.
nih BUKAN  DIY maupun Deko Bersama Haku,
tp sikit make-over Wet Kitchen luar ruang dapur.
Selama nih luar tuh haku guna sbg tmpt msk
tp lame2 jadik menyampah krn bwh dapur asyik
dijadikan Cik Si Tikus tempat membiak,
beranak pinak serta jadik pusat pengumpulan
sampah & tulang2 ayam, dan asyik bau hancing.

so, haku decide nak pasang jaring utk
letakkan bebudak tuh kat luar tuh.
dan..pada 10.00 mlm td, dgn bantuan hubby,
maka rasmilah ruang luar tuh tempat dorg.
tp buat sementara nih Chichi dan yg jantan
x neuter (Cheesedale & Chester)
jer dulu sbb x nak campur ngan
female 2 hekor yg lom neuter tuh.
kang lain plak keje dorg blkg dapur tuh.

plan lepas nih nak touch up sikit2.
luar tuh nak pasang blind supaya x kne
tempias, dinding kat para tuh nak lekat
tikar kasik lawa sikit "wallpaper".
yang lain2 haku blom fikirkan. 
fulus baru masuk..so x g lg petshop
tgk ape yg haku bleh letak @ pasang.
mlm td pun cuma pasang 
roller cat scratcher & bekas air jer.
tp bekas mknn & minum dorg serta 
litter tray mmg haku dah letak
siap2 bwh para tuh. nmpk kemas ler skit.



*CHELLO AFTER SEMINGGU DITINGGALKAN*

Nak hapdet pasal Chello. Lps blk dr Kuching ari tuh, mmg langsung x berkesempatan nak hapdet pasal dia + bila dah ade kesempatan, xde mud nak bukak blog ditambah2 plak ngan tenet kat umh yg cam hape ntah. buat sakit jiwa ker hapdet blog klu kejap2 ilang, pastuh x bleh connect langsung.

Gambar nih ambik 18/1/2010 (Isnin) mlm amik dia dr Ramzie @ Prinzi. Sepatutnyer amik ari ahad tp hubby keje, so terpaksa la tangguh mlm senin. Risau fikirkan lame tinggalkan dia dia tp percaya Ramzie akan jaga dia dengan baik. Rindu sangat2 kat Chello musyuk tuh. Blk2 tuh Chello jadik rimas kne felok & shiyom...hhahahah..

santai depan dapur. agaknyer penat & rimas
seminggu dok lam cage x bleh eksesais
nak tegang2kan otot..hehehe


lepaskan 2 ekor nih buat teman dia.
tp si Rusty tuh mula2 tuh cam nak buli Chello (anak dia)
maybe sbb dah lame x bau Chello kot..
tp lame2 ok. xde dah sepak terajang
& lempang Chello yg nak manja2 ngan dia..

cium2 Wiwi, kucen yg salu buli dia.
Wiwi tuh x padan ngan betina tp cam jantan. iskk..


close up.
sila abaikan TARING YG PATAH itu
hahahahah

.::Nota KhaKi MuS0x!::.
SPECIAL & Million thanks to Ramzie @ Prinzi
dari kami asben & wife krn tlh menjaga
Chello selama 8 hari dengan baik.
Tolong cuci luka (dia x "extra caj pun)
 tlg suap ubat & jaga makan minum dia.
TERSANGAT2 la puas ati tgk keadaan Chello yg bersih
terutama tapak kaki dia dah x kotor cam mula2
haku hantar masa dia sakit ari tuh.
Yang mana haku amik dia dr Klinik Mesra selama
12 hari pun tak macam tuh.
Semoga Ramzie x serik lepas nih & kami
doakan semoga Ramzie murah rezeki dgn kebaikan
yg dicurahkan ke atas anak2 bulus.
AMIN.

# KLIK TO OLDER POSTS #

# KLIK TO OLDER POSTS #

#BLOG ARCHIVE#

There was an error in this gadget